zaterdag 30 november 2013

Schemering





Heey lezers,
Ik denk dat de meesten van jullie wel eens de film Twilight gezien. Het is echt een super leuke film!Als jullie hem nog niet hebben gezien, lees dan mee!


‘Ik heb nooit echt nagedacht over de manier waarop ik zou sterven, maar sterven in de plaats van iemand waar ik van hou, lijkt me een mooie manier om te gaan’, zegt Bella. Een hert graast in het bos, er flitst iets langs, nog een keer, het hert begint te rennen, er rent iets achter het dier aan, een gedaante springt en ze verdwijnen samen in de schaduw.

‘Dus ik heb er geen spijt van dat ik de beslissing nam om thuis weg te gaan.’ Bella staat met een cactus in haar hand. ‘Ik zal Phoenix missen. Ik zal de warmte missen. Ik zal mijn lieve en zorgzame moeder missen… en haar man.’ Ze wordt geroepen door haar moeder, loopt langzaam naar haar toe. ‘Maar ze willen op tournee, dus ga ik wat tijd doorbrengen met mijn vader. Dat zal een goed ding zijn. Denk ik’. Ze stapt in de auto en vertrekt naar het vliegveld, om vandaar te vertrekken naar het kleine stadje Forks.

Een pakkend en spannend begin van de film. Doordat er shots zijn vanuit verschillende richtingen, word je als kijker meteen meegesleurd in het verhaal. Bella’s stem neemt je mee, in een bloedstollend avontuur.

De onhandige (Isa)Bella Swan (Kristen Steward) verhuist naar Forks, een stad die ze haat, om haar moeder op een honkbaltour te laten gaan met haar man. Zelf wordt ze daar ongelukkig van.
De kracht van de film is dat elk tienermeisje zich kan identificeren met Bella. Een vriendelijk meisje dat probeert het iedereen naar de zin te maken, maar is wel erg op zichzelf is.

In Forks gaat Bella naar de kleine middelbare school, waar bijna iedereen elkaar kent. Jessica en Angela zijn twee vriendinnen van haar. Als ze aan het lunchen zijn komen er opeens vijf verschrikkelijk knappe, bleke mensen binnen: blonde Rosalie en super gespierde Emmet, de kleine en gracieuze Alice samen met haar vriend Jasper en Edward Cullen (Robert Pattinson).

De bleekheid is niet alleen van toepassing op de vampiers maar ook op de andere spelers, waardoor de film een deprimerende indruk achter laat.

Er is iets raars met de familie Cullen. Alles aan hun is aantrekkelijk; hun stemmen, hun uiterlijk, zelfs hun geur.

Bij biologie, waar Bella naast Edward Cullen zit, kijkt hij haar voor het eerst aan. Een blik vol haat. Zijn irissen zijn pikzwart. Echter, als ze later op de parkeerplaats is, redt hij haar op wonderbaarlijke wijze voor  een auto weg, die recht op haar af komt en niet kan remmen.

Hier wordt, door het afwisselen van camerastandpunten een realistisch beeld weergegeven. Ook de achtergrond van de natuur is precies zoals in het boek wordt beschreven, een groen, regenachtig en bewolkte omgeving .

Bella komt erachter, door de hulp van haar beste vriend Jacob, die verliefd op haar is, dat de Cullens een groep ‘vegetarische vampiers’ zijn, die dierenbloed drinken in de plaats van mensenbloed. Voor hen  is dat een lastige opgave, omdat dat lang niet zo smakelijk is als mensenbloed. Daarbij ruikt Bella ook nog eens super lekker, vooral voor Edward.

Bella wordt hopeloos verliefd op hem en hij op haar. Edward nodigt haar uit om bij hem op bezoek te komen. Het huis van de Cullens is heel ruim en licht, wat Bella niet had verwacht, omdat de vampiers uit verhalen meestal in grote, donkere huizen met slotgrachten en kerkers wonen. Hij laat haar een zelf gecomponeerd nummer horen.

Een mooi stukje in de film is wanneer Edward het liedje voor Bella speelt. Een extra dimensie, doordat dit stuk  ook echt door de acteur Robert Pattinson zelf  is gecomponeerd. Het huis is ontworpen door de regisseur van de film, Catherine Hardwicke.

Alles loopt helemaal mis als Bella wordt gevraagd om na het bezoek met de familie te gaan honkballen. Een groep ‘mensenetende vampiers’, met als leider James, munt het op Bella en ze moet vluchten. Natuurlijk probeert Edward haar te redden.

Daarop volgt een frustrerend open eind, dat een vervolgfilm extra aantrekkelijk maakt. Gelukkig zijn er nog vier andere films hierna!
Ik hoop dat jullie een beetje hebben genoten! Tot de volgende keer.
Much Love Imme <3

Geen opmerkingen:

Een reactie posten