maandag 18 november 2013

The selection


Heey!!! Sorry dat er gister geen stukje online is gekomen. Maar vandaag schrijf ik een stukje over het boek: The Selection door Kiera Cass. Ik heb hem in het Engels gelezen, omdat er nog geen Nederlandse vertaling van is. Het is echter een SUPER leuk boek. Als jullie er meer over willen lezen, klik dan even hieronder :P.








Ik ben dol op lezen. Heel vaak zoek ik op internet naar coole bookreviews en dan ga ik ze lezen. Een tijdje geleden was ik dus weer aan het kijken en ik zag dit boek. Hij was nergens in het Nederlands te krijgen, alleen in het Engels. Na een tijd heb ik toch maar besloten dat ik hem wilde lezen. En ik heb hier totaal geen spijt van.

The Selection speelt zich af in de toekomst. Na een oorlog met China is Amerika van naam veranderd en noemde zich Illea, naar de eerste koning die vrede bracht. Het systeem is opgebouwd in cijfers. De koninklijke familie is een één (One) en als laagste kan je een acht (Eight) zijn. Hoe hoger het cijfer hoe armer je bent.
Als de prins, Maxon, negentien jaar is, mogen alle meisjes uit het hele land zich inschrijven voor The Selection. Hieruit worden 35 meisje gekozen en die mogen naar het paleis komen. De prins zal uit hun een kiezen en hiermee trouwen.
Je beleeft het verhaal door de ogen van America Singer. Ze wordt beschreven als heel mooi met rode haren. America is vernoemd naar het huidige Amerika, omdat haar moeder haar een vechter vond. Ze is een vijf (Five), de mensen uit deze klasse zijn kunstenaars. America zingt, speelt piano en ook heel mooi viool.
America is hopeloos verliefd op Asper een zes (Six) en hij ook op haar. Ze houden het verborgen, want het is verboden en al helemaal, omdat hij van een lage klasse is. Asper vraagt America of ze voor hem zich in wil schrijven voor The Selection. Ze zegt ja, omdat ze begrijpt hoeveel het voor hem zou betekenen. Natuurlijk gaat ze ervan uit dat zij het nooit tot de laatste 35 zal redden...
Vlak voor de uitzending waarin wordt bekendgemaakt wie naar het paleis mag, maakt Asper het uit met America. Hij wil niet dat zij zal lijden, doordat hij armer is.
America wordt gekozen en ze moet met een gebroken hart naar het kasteel om te strijden voor het hart van prins Maxon. Haar liefde voor Maxon groeit echter ook.

Dit boek was echt GEWELDIG!!!

Het is echt super goed geschreven. Je kan helemaal meevoelen met America. Het is heel prettig, je begrijpt precies waarom ze dingen doet. Vooral kan je ook de liefde die ze voelt voor Asper en Maxon zelf voelen. Stiekem ben ik nu ook een beetje verliefd op hen allebei.
Alles in het boek wordt grondig beschreven, hier merk je echter niets onder het lezen van. Ik vind het ook heel cool, hoe de jurken die de meisjes dragen worden beschreven. Ik kan het me helemaal voorstellen.
Ook is het een echte pageturner. De voorkant is echt heel mooi. America draagt ook in het boek een blauwe jurk en het ziet er op de voorkant precies zo uit als ik het me onder het lezen had voorgesteld.
De lovetriangle tussen America, Maxon en Asper is heel goed beschreven. Maxon is meer een dromerig type, een perfecte prins. Super lief en ook romantisch. Asper is harder, hij werkt hard voor zijn familie en voor America. Toen ik het boek las begreep ik wat America doormaakte, twee jongens die allebei zo leuk zijn.
De karakters zij heel goed beschreven. Ze zijn heel goed uitgewerkt en allemaal totaal verschillend. Persoonlijk ben ik dol op het kleine zusje van America, May. Zij is heel vrij en lief.
Het plot is echt geweldig. Alles wordt heel mooi beschreven en de wereld is helemaal uitgedacht. Het is heel knap dat de schrijfster het ook nog zo sprookjesachtig weet te houden. Hierdoor komt het kleine meisje dat vroeger prinses wilde worden in mij naar boven.
Het einde is echt verschrikkelijk.... Het heeft namelijk een open einde en stopt gewoon midden in The Selection!! Ik was helemaal verbluft toen opeens het boek uit was. Gelukkig zijn er nog vervolg boeken ben ik achter gekomen. Gelukkig!!
Ik ben gelijk begonnen in het volgende boek :P...

Even zal ik voor jullie voor de duidelijkheid de volgorde van de boeken aangeven, zodat jullie ze ook kunnen lezen. Het is namelijk een beetje verwarrend vind ikzelf. Je hebt namelijk vier boeken: 0.5 0.5 The Prince, 1 The Selection, 2 The Elite, 2.5 The Guard en 3 The One.

Ik raad jullie aan om eerst te beginnen in The Selection, omdat het je een duidelijk beeld geeft hoe alles in elkaar zit. Dit is de cover:

 The Selection Hardcover by Kiera Cass  AMAZON.COM

Vervolgens zou ik The Prince lezen, die is geschreven vanuit Maxon. Het is het begin van het boek The Selection, maar dan bekeken door de ogen van Maxon.

The Prince: A Selection Novella AMAZON.COM

Hierna kan je natuurlijk gewoon beginnen in The Elite. Hier gaat het verhaal verder waar het stopte in The Selection:
 The Elite (Selection) Hardcover by Kiera Cass AMAZON.COM



Vervolgens kun je The Guard lezen, die wordt beschreven door Asper. Helaas is die nog niet gepubliceerd. We moeten nog wachten tot 4 februari 2014.


The Guard: A Selection Novella AMAZON.COM

Als laatste boek is The One. Net zoals The Guard is dit boek ook nog niet gepubliceerd. De verwachte datum is 6 mei 2014.
Available Amazon.com: The One (The Selection#3) Kiera Cass (YA Fiction)
Als ik jullie nou nog niet heb overgehaald om het boek te lezen, kan misschien de official book trailer het wel:


Ik hoop dat jullie het leuk vonden, en er nog wat aan hebben. Veel plezier met lezen!!!

Much Love,
Imme <3

Als vraag voor jullie heb ik: Hebben jullie nog must read boeken?







Geen opmerkingen:

Een reactie posten